Når der endelig bliver gjort lidt ved det kommunalt ejede stadion som Lyngby Boldklub spiller på, så er det ikke fordi kommunen ofrer en krone eller to til "modernisering" af deres stadion, men fordi DBU har besluttet at sponsorere det. Tak til DBU. Pinligt for Lyngby-Taarbæk Kommune.

De "nye" måltavler skulle i øvrigt efter sigende være optimeret til at vise flere mål til hjemmeholdet end udeholdet...

 

Jeg har ligget syg et par dage nu, og ligesom i går vil jeg bruge det som en mulighed for at få fulgt op på en tidligere historie jeg aldrig rigtig har fået taget mig tid til af få afsluttet ordentligt her i bloggen.

Helt tilbage i foråret skrev jeg om bladet KBH der havde brugt et par af mine billeder uden at kreditere mig. Som før nævnt tillader jeg faktisk, med en såkaldt Creative Commons Attribution licens, at folk bruger mine billeder uden at spørge om lov først, bare at man husker at kreditere mig med navn. Men her var jeg hverken spurgt, krediteret eller orienteret. Opdagede tilfældigt at bladet brugte mine billeder da jeg selv jævnligt læser bladet.

Jeg prøvede nogle gange at skrive til dem pr. email, men fik aldrig noget svar. Så det endte med at jeg i starten af juni ringede til den ansvarlige chefredaktør for KBH. Redaktøren Anders Ojgaard beklagede episoden og påstod i øvrigt at de aldrig havde modtaget mine mails. Han virkede dog en lille smule orienteret om hvad det drejede sig om, men inden jeg beskylder ham for at lyve så kan det jo også være at han havde set eller hørt om mit blog-indlæg. Han understregede at det i hvert fald var deres praksis at spørge fotograferne først når de finder billeder på Flickr eller andre steder på nettet, men at der kunne være nogle smuttere ind i mellem. Og han fortalte i øvrigt også at de tidligere havde brugt endnu et af mine billeder, og at jeg dér korrekt var blevet krediteret med mit navn (ikke lige et af de numre af KBH jeg selv har set).

Almindelig praksis i de tilfælde hvor man glemmer at spørge eller kreditere en fotograf var i følge redaktøren at der i et senere nummer af bladet blev trykt en kreditering i bladets kolofon. Da jeg ikke rigtig synes det var godt nok blev jeg til sidst tilbudt 200 kr. for hver af de to billeder de havde brugt, hvilket jeg så accepterede. Ikke noget beløb der rykker stort, men billederne var små og KBH er næppe et blad med stor økonomi, så det er vel ok....

Det endte i øvrigt også med at vi fik understreget at det var i orden hvis de brugte nogle af mine billeder igen en anden gang, bare de huskede at kreditere mig.

 

Jeg skrev for et par måneders tid siden om mine Roskilde billeder der var forsvundet på ITU's netcafé på festivalen. Og jeg mangler vist lige at runde den historie af... Det er efterhånden nogle uger siden at jeg fik en mail fra en IT ansvarlig på IT universitetet som jeg havde haft kontakt med tidligere, og han orienterede mig om at der nok ikke rigtig for alvor var mere håb tilbage om at de kunne skaffe mine billeder igen. Det er ærgeligt da jeg tror der var mange gode billeder i blandt, og ikke mindst mistede jeg alle mine "sociale" billeder fra den gruppe vi var sammen på festivalen. Anyway, sket er sket, og den IT ansvarlige fra ITU tilbød som erstatning at give en billet til næste års Roskilde Festival. Og det vel og mærke uden at jeg havde fisket efter noget. Så selvom værdien af de mistede billeder ikke rigtig er til at gøre op, så synes jeg egentlig ikke rigtig det er en kompensation jeg kan tillade mig at brokke mig over. Det er vel en lidt pinlig sag for IT Universitetet, og måske derfor de giver en så pæn erstatning.

Jeg har aldrig rigtig fundet ud af hvad der præcis er skyld i at billederne forsvandt og hvor mange det er gået ud over. Det nærmeste man kommer er et par afsnit i ITU's evaluering over Roskilde Festival 2007:

Tankstationen skulle give festivaldeltagerne mulighed for at uploade deres billeder og videoer fra festivalen til en server i netcafeen; når de kom hjem skulle de på et websted hente deres billeder igen. Tankstationen var ikke specielt velbesøgt, og under 20 benyttede sig af servicen. Desuden blev den ramt af tekniske problemer der gjorde at enkelte brugere mistede data. Dette er særdeles uheldigt for ITU’s image. Som kompensation har brugere der har mistet data, af ITU fået tilbudt en billet til næste års festival.

Problemerne med tankstationen var nok at den ikke var intuitiv nok at bruge, og at vagterne i netcafeen ikke var sat ind i dens anvendelse. Såfremt en gentagelse skal finde sted, er det nødvendigt at der laves sikkerhedskopier af data på timebasis, og at vagterne i netcafeen er sat ind i anvendelsen af tankstationen.

Jeg har vist heller aldrig fået skrevet et ordentlig indlæg om hvad vi hørte og oplevede på årets festival, og det er næsten lidt for sent at skrive et større Roskilde indlæg, men en lille afrunding her kan der nok lige blive plads til. Selvom det var dyb mudder næsten overalt igennem hele festivalen, så var det reelt kun i dagene op til selve festivalen og så om torsdagen det rigtig regnede. De tre sidste dage var det faktisk ganske godt vejr, og det var faktisk en ret god og hyggelig festival. Jeg fik ikke meget ud af torsdagen, da det regnede som vanvittigt og jeg ikke var godt nok klædt på, men fik da hørt lidt Arcade Fire og Björk. Det betyder at jeg bl.a. ikke fik hørt The Kissaway Trail, LCD Soundstation, The Killers og Speaker Bite Me om torsdagen. Husker ikke helt klart hvorfor, men det havde formodentlig noget med vejret at gøre:-/ Fredag hørte jeg mere eller mindre af navne som Murder, Trost, Beastie Boys, Trentemøller, Queens of the Stoneage og Nephew. Lørdag lagde jeg øre til Band Ane, Camille Jones, The Flaming Lips, Red Hot Chili Peppers og Moi Caprice. Og søndagen bød på Rhonda Harris, The Broken Beats, Muse, Dúné og Kenneth Bager featuring Julee Cruise. Det betød bl.a. at jeg ikke fik set de to navne jeg (udover Björk) havde sat størst krydser ved på forhånd. Hvert år har jeg nemlig et eller to navne jeg er ekstra nysgerrige omkring om hvad kan præstere live, men jeg har efterhånden vænnet mig til at det altid går galt med lige netop disse navne, som regel pga. aflysning. Derfor var det næsten også business as useal da det blev offentliggjort at Cold War Kids havde aflyst, og det andet navn på listen i år var brasilianske CSS som jeg ikke fik set af andre årsager.

Tyske Trost kunne måske godt lige få en ekstra bemærkning. Jeg kendte ikke denne Annika Trost der står bag på forhånd, men lokket af at festival-programmet snakkede om David Lynch stemning og en mørkere udgave af Goldfrapp synes jeg det lød som noget jeg skulle se. Og det var faktisk en oplevelse ud over det sædvanlige. Forestil dig en høj spinkel dystert/gotisk udseende pige balancerende på meget høje hæle som fik hende til at se endnu mere grotesk høj og spinkel ud, vralte dødfuld rundt på scenen med en flaske rødvin i hånden. Jeg var godt nervøs for hendes ankler, for det lignede at hun ville vrikke rundt hvert øjeblik det skulle være. Det skete nu ikke, men de godt indbundne ankler vidnede om at det nok var sket før. Hun begyndte endda også på et tidspunkt at kravle lidt op i søjlerne der holdt teltet og op på højttalerne i siden. Det var mørkt, skræmmende og selvdestruktivt - både sceneshow og musik. Så med andre ord det var en fed oplevelse:-) Udover at jeg godt kunne se parallellerne til Goldfrapp og David Lynch, så var PJ Harvey i øvrigt også en af de første associationer jeg fik. Jeg har efterfølgende købt pladen "Trust Me" som også er god, men dog knap så sort og skræmmende som koncerten, faktisk en lille smule over i det mere hyggelige en gang i mellem.

Men set i bakspejlet, og efter skuffelsen over de mistede billeder har lagt sig, så var det faktisk en ret god festival. Men jeg var da egentlig også meget tilfreds med at vi ikke havde valgt at slå os rigtig ned på festivalen før om torsdagen, og at vores lejr holdt tør:-)

PS. Selvom jeg har mistet "kernen" af mine billeder, så har jeg trods alt stadig nogle minder i fotogalleriet. Heriblandt også nogle enkelte fra om lørdagen som det lykkedes mig at genskabe fra mit memorycard med et recovery tool. Desværre var det meste af kortet dog overskrevet igen, så det var kun nogle enkelte billeder der kunne genskabes.

Update 7/1 08: Jeg modtog forleden den lovede billet til Roskilde Festival 2008.

 

Min yndlingsfotograf på Flickr, islandske Rebekka Guðleifsdóttir, holder lørdag d. 6. oktober kl. 18.00 et foredrag i København (eller rettere Tuborgvej i Hellerup). Rebekka er vel i dag en af de mest omtalte nye kometer indenfor professionel fotografi, og udover hun tager fantastiske billeder, så er hun også en interessant historie. Rebekka er nemlig selvlært fotograf og blev "tilfældigt" opdaget da hun begyndte at poste sine amatør billeder på Flickr, hvor hun hurtigt blev en af de mest populæreste fotografer.

Man kan checke hendes billeder i hendes Flickr galleri som hun ikke er blevet for fin til fortsat at poste i. Efter en episode hvor folk stjal hendes billeder og solgte dem som store vægtryk, er det dog desværre kun folk der står på hendes kontaktliste der kan få lov at se hendes billeder i høj opløsning, men man kan evt. prøve at spørge pænt om man kan komme på kontaktlisten. Det virkede i hvert fald for mig. Man kan også kigge forbi hendes hjemmeside og blog. Det var i øvrigt fra hendes blog jeg fik tippet om arrangementet. Der kan man bl.a. også læse om og se billeder fra et Toyota fotoassignment (1,2) som mig bekendt var en af hendes første større professionelle opgaver.

Foredraget er en del af Selskabet for Dansk Fotografi's årsmøde som vist er en slags paraply organisation for fotoklubber i landet. Jeg ved ikke om man skal være medlem af en af disse fotoklubber for at måtte tilmelde sig. Det er jo nok principielt meningen vil jeg tro, men jeg har i hvert fald nu tilmeldt mig foredraget på deres site selvom jeg ikke er medlem, og det foreløbig uden problemer. Så må jeg se om de anullerer min tilmelding på et tidspunkt eller om jeg bare ikke får lov at komme ind når jeg står i døren (Men overvejer da i øvrigt også at melde mig ind i en fotoklub og se om det er noget jeg synes jeg får udbytte af). Foredraget er i øvrigt gratis.

 

Snøøøøffft og hulk. Claus Jensen stopper karrieren. Ærgeligt for hans gamle klub Lyngby som det mere og mere lå til at han ville fortsætte i (hvilket havde været et scoop). Men endnu mere sørgeligt for Claus Jensen selv, i en alder af bare 30 år, at måtte indse at kroppen er slidt op og ikke kan holde mere til professionel fodbold. Har været min danske yndlingsspiller i mange år.

 

Lige siden Olympus i starten af 2006 introducerede verdens første spejlrefleks kamera med "Live View" har jeg holdt nøje øje med udviklingen indenfor dette område, og håbet på at specielt Canon også ville introducere denne facilitet i deres kameraer. Og da Canon i starten af året introducerede "Live View" i det professionelle 1D Mark III bestemte jeg mig for at ville hoppe på spejlrefleks vognen så snart Canon introducerede en betalelig model med dette kombineret med en rimelig autofokus funktion i denne tilstand.

Først på sommeren tabte jeg imidlertid tålmodigheden. Jeg havde nu gået og drømt om et digitalt spejlrefleks i mange år (også før Olympus' modeller med "Live View" kom frem), og selvom Canon havde introduceret "Live View" i 1D Mark III, så var det stadig uden autofokus i denne tilstand. Så selvom alle regnede med at Canon ville lancere en afløser for "prosumer" (avanceret amatør / halv-prof) kameraet EOS 30D i løbet af sensommeren eller efteråret, så var det jo langt fra sikkert den fik "Live View" og endnu mindre givet at den ville få en form for autofokus i denne tilstand. Så jeg købte i stedet deres populære 400D "consumer" model i starten af sommeren. Et kamera jeg sådan set har været rigtig glad for, men nu har Amazon løftet sløret for specifikationerne på 40D, og jeg ved ikke om jeg skal le eller græde, men det lyder fuldstændigt som om det er mit drømmekamera!

Udover "Live View" med en autofokus funktion, har det nemlig stort set også alt andet jeg har drømt om i et kamera. Man skulle faktisk næsten tro at det var mig der havde specificeret kameraets features...

Canon EOS 40D beskrivelse på Amazon
Canon EOS 40D specifikationer på Amazon

Kameraet er ikke officielt annonceret fra Canon's side endnu, men mon ikke Amazon er til at stole på? Rygter siger i øvrigt at kameraet officielt annonceres i morgen mandag, og hvis Amazon er til at stole på kan det leveres fra d. 20. september. Mit (absolut meget ukvalificerede) prisgæt lyder ca. 8500 danske kroner for 40D kamerahuset alene. Måske et fund i forhold til features, men ret pepret alligevel:-/

Penge har jeg ikke sådan lige store reserver i overskud af i øjeblikket, så nu er spørgsmålet bare om der er nogen af mine læsere der vil købe et lettere brugt Canon EOS 400D til dets nypris? Hvis jeg nu spørger pænt? PLEEAAASE! :-)

"Live View" er i øvrigt en funktionalitet der gør det muligt at bruge et spejlrefleks kamera ligesom man med et "point-and-shot" digitalt kompaktkamera kan bruge LCD-skærmen til at komponere billedet. Normalt vil man stadig bruge spejlrefleks-søgeren i et spejlrefleks kamera, for Live View har nogle ulemper med de store sensorer i spejlrefleks kameraer. Bl.a. er autofokus langsomt/omstændeligt, mens autofokus modsat er meget hurtig i "normal-mode" i et spejlrefleks kamera. Og desuden er søgeren i et spejlrefleks kamera for det meste også meget bedre og mere nyttig end i et "målsøger"/kompaktkamera. Men hvis man kan lide at tage billeder fra høje, lave eller skæve vinkler hvor man ikke kan se ind i søgeren, så vil man kunne få stor gavn af muligheden for også at skifte til "Live View" i specielle situationer. Grunden til at man hidtil ikke har kunne finde Live View i spejlrefleks kameraer, er bl.a. at spejlet i som udgangspunkt sidder i vejen for censoren i kameraet indtil man tager billedet. Og måden autofokus plejer at fungerer på i et spejlrefleks kræver i øvrigt også at spejlet er nede mens der fokuseres.

Update senere: Lige for at uddybe hvad jeg bl.a. synes er spændende ved kameraet udover omtalte "live view":

  • I en tid hvor megapixel krigen raser vælger Canon at give kameraet samme antal megapixel som lillebror 400D. I stedet forbedres billedkvalitet (14bit) og high-iso kvaliteten yderligere (Canon er i forvejen nok regnet for førende på dette område når det gælder spejlrefleks kameraer). Jeg har bestemt ikke brug for mere end 10 megapixels, men kan godt lide at lege med low-light fotografering og action-fotografering. BIG thumbs up for den prioritering Canon!
  • Forbedret autofokus performance. Endnu en god ting til action-fotografering. Når jeg en engang får anskaffet en telezoom, så er fodbold-fotografering f.eks. en af de ting jeg godt kunne tænke mig lege lidt med.
  • Avanceret "Live View" med autofokus understøtter også fjernstyring fra PC med "live view" på monitor via USB eller trådløs sender.
  • Bedre søger generelt, og med mulighed for udskiftning af fokus pladen. Hvis der er en ting jeg er lidt skuffet over med min 400D, så er det at det slet ikke er så let at indstille afstand manuelt som det er på min gamle non-AF Minolta 35mm film SLR. Selvom det sikkert kommer til at koste kassen at købe en fokus-plade bedre egnet til manuel fokusering end den der sidder i som standard i 40D, så er det godt at der er mulighed for det.
  • Custom functions. Man kan skræddersy kamera-indstillinger til forskellige formål og hurtigt skifte til og fra dem.
  • Og så bare en masse små gode detaljer der gør at det alt i alt ser ud til at være en slags 1D Mark III light.

Update 20/8: Og nu officielt. Havde jeg dog bare haft 3 måneders mere tålmodighed til at vente på det kamera jeg havde lovet mig selv at vente på før jeg hoppede på DSLR vognen... :-/

Update 21/8: Det danske PC World har givet en dansk pris på kamerahuset som ligger på 11.199 kr. Så selvom det sikkert er den officielle listepris (hvor de så har den fra, kan ikke se noget på canon.dk?) og priserne i forretningerne og specielt på nettet sikkert vil være lavere, så er de 8.500 jeg gættede på så nok lidt for "optimistisk". Nå, måske skal man bare glemme det hele igen, og se at komme videre med sit liv:-)...

Update 22/8: Måske er mit gæt på 8500 kr for huset alene ikke så langt ude alligevel. I hvert fald har kamerahuset.dk nu annonceret EOS 40D til kr. 8995,-. Og mon ikke prisen falder lidt når det første ryk af bestillinger fra "first-movers" er overstået? Stadigvæk en pæn slat penge for et kamerahus alene dog...

Yet another update 23/8: Nikon har annonceret deres nye D300 model som matcher Canon's 40D på de fleste områder (incl. Live view med autofocus) og går lidt længere på nogle. Som udgangspunkt (ifølge internationale listepriser) vil Nikon D300 være godt 1/3 dyrere end 40D, men måske kan det alligevel blive starten til en rask lille priskrig? Man kan da krydse fingre for det :-) Umiddelbart synes jeg i hvert fald det ser ud til at de to kameramodellers målgrupper ikke er så langt fra hinanden...

Update igen igen 27/9: En ting er specifikationer, en anden er hvad jeg vil bruge dem til. Når 40D lokker mig så meget med Live View, god high-ISO kvalitet og forbedret autofokus, så er det bl.a. fordi jeg vil kunne bruge det til koncert fotografering. De fleste koncertbilleder jeg har taget i dag, er taget som "over the head shots" med min Panasonic Lumix DMC-FZ20. Altså er mulighed for Live View essentielt hvis et spejlrefleks kamera skal afløse min Panasonic i denne situation. I den svære dæmpede belysning til koncerter er ligeledes en god autofokus funktionalitet og høj high-ISO billedkvalitet selvfølgelig også vigtigt. e-Photographia.com har testet kameraet under lignende forhold på en natklub, og det bekræfter rimelig godt at det virkelig er mit ønskekamera. Jeg har også haft min nye EOS 400D med til koncert, og det tager gode billeder. Mange klasser over Panasonic'en i denne situation. Men uden Live View kommer det alligevel ikke til at erstatte Panasonic'en foreløbig som det generelle valg i denne situation. Nå, men om et par år når jeg har råd til et nyt kamerahus, så er det sikkert kommet noget som er endnu bedre end 40D:-)

Update 24/10: dpreview.com, det site jeg har størst respekt for når det gælder kameratests, har netop offentliggjort deres omfattende test af Canon EOS 40D. Den første rigtigt dybdegående og grundige test jeg har set af kameraet. Jeg drømmer fortsat...:-)

Update 10/7 08: Canon har givet mig mulighed for at prøve kameraet i et par uger, og min oplevelse kan du læse om på MyEOS.dk.

Update 24/8 08: Mens jeg stadig går og venter på at få råd til at opgradere til 40D lader det nu til at 40D's afløser er på vej.

Update 16/3 09: Jeg endte med at give mig selv efterfølgeren, Canon EOS 50D, i julegave ved udgangen af 2008. Læs i øvrigt mit let relaterede indlæg om tilbehør til denne og andre spejlrefleks kameraer.

 

Som tidligere omtalt, så kan jeg ikke downloade de Roskilde Festival billeder jeg søndag formiddag arkiverede på ITU's systemer via internet caféen placeret ved siden af Pavilion Scenen på festivalen. Det lykkedes mig i dag langt om længe at få fat i en IT-ansvarlig på ITU, og han fortalte at der er problemer og at der sidder et par mand og prøver at løse det. Desværre ser det ud til at der er forsvundet en del festivaldeltageres billeder, så hvis man ligesom mig stadig ikke kan downloade de Roskilde-billeder man arkiverede på ITU's internet café, skal man nok desværre ikke være alt for optimistisk...

Jeg har billeder fra "warm-up" tirsdagen i mit galleri allerede, og nogle flere fra festivalens afsluttende søndag kommer på senere, men resten er nu måske gået tabt for evigt. Hvorfor i helvede havde jeg ikke bare min egen lille USB-stick med på festivalen som jeg kunne kopiere mine billeder over på? Fuck fuck fuck... :-(

Måske jeg med et data recovery tool kan genskabe enkelte billeder fra mit hukommelseskort, men desværre har jeg næsten fyldt det op igen med nye billeder, så det er nok højst nogle få jeg måske kan være heldig at genskabe...

Update:http://www.itu.dk/mediabox/ kan man nu (endelig) læse en status:

Der har desværre været teknike problemer med media box som har opbevaret fotos og andet fra Roskilde Festival. Der arbejdes på at forsøge at redde billederne, men desværre har der været datatab. Status vil blive opdateret når der er overblik over skadens omfang.

IT-Universitetet
13.07.2007

Update 14/9: Seneste nyt om de tabte billeder

 

[Photo: To søde mudderpiger efter badet]

Selvom det, bortset fra et par korte byger lørdag, ikke regnede de tre sidste dage på årets Roskilde Festival, så var der stadig masser af mudder tilbage på festivalen søndag eftermiddag. Men som ovenstående billede gerne skulle antyde, så er intet så skidt at det ikke også er godt for noget. Jeg ved ikke rigtig hvorfor, men der er altså et eller andet med piger der bader i mudder som er svært at stå for;-)

Det endte faktisk med at blive en rigtig god festival selvom det godt nok ikke var specielt lovende torsdag da den egentlige festival startede, og en ren syndflod af regn stod ned over et allerede gennemblødt festivalområde. Jeg tror ikke der var mange som på det tidspunkt turde tro på at vejret ville holde tørt resten af festivalen. Flere billeder dukker op i mit galleri senere. Enkelte fra tirsdagen ("warm-up") har allerede været online i noget tid.

Update 10/7 18:45: Hovedparten af de billeder jeg tog ligger i øvrigt på en server på ITU (håber jeg!). Da hukommelseskortet i mit kamera løb fuld besøgte jeg nemlig deres netcafé og brugte deres foto-dok upload-service til at gemme mine billeder. Det var dog med nogen nervøsitet jeg derefter slettede alle billeder på mit kort, da der ikke var nogen mulighed for at efter-kontrollere at billederne var korrekt uploadet (man fik bare en spartansk "transfer complete" besked, eller sådan noget lignende). Det link man fik hvor man skulle kunne hente sine billeder igen efter festivalen virker stadig ikke. Men man har vel styr på det hvis man laver sådan en service, så det kommer vel. Håber jeg?...

Update 13/7: Har stadig ikke fået mine billeder tilbage, og det ser desværre ud til at en del af de billeder ITU arkiverede for festivaldeltagere er forsvundet :-( :-(

Update 14/9: Seneste nyt om de tabte billeder

PS! Ovenstående billede er tilsyneladende populært. Bemærk at det er licenseret under Creative Commons Attribution licens som faktisk giver dig lov til at bruge billedet andre steder. Bare husk at jeg altid skal krediteres med navn (Stig Nygaard), og helst også med et link tilbage til rockland eller mit fotogalleri når det er muligt.

 

Jeg var på Vesterbro Festival fredag og lørdag i sidste weekend. En festival med masser af små og mere eller mindre ukendte og upcoming danske navne. Mest kendte var nok umiddelbart navne som The Broken Beats, I Got You On Tape, Surfact og Sterling. Men jeg så dog ingen af disse...

Til gengæld så jeg det ligeledes Roskilde Festival aktuelle band/projekt As In RebekkaMaria med Lampshade sangerinden RebekkaMaria. Og det var ikke bare godt, det var rigtig rigtig rigtig godt! I festivalprogrammet blev musikken beskrevet som "en fræk blanding af elektropop, kæk skrammelfolk og onde dansable beats". Jeg skal ikke forsøge at beskrive det bedre, bare konstatere at jeg efter koncerten måtte over i pladeboden og købe bandets hidtid eneste udgivelse. Et stykke vinyl med 2 numre på A-siden (bl.a. "Part of the Game" som har været spillet en del på P3), og tre remix på B-siden. Det er vist første gang i 10 år at jeg har købt en vinylskive. Sidst må det have været Sort Sol samler-EP'en "Diamond Wind" i 1997, og før det skal vi vel tilbage til 80'erne. Men anyway, jeg tror As In RebekkaMaria går en spændende fremtid i møde. Opmærksomhed tror jeg i hvert fald nok de skal få masser af hvis de kan holde niveauet fra første udgivelse og koncerten forleden.

Et andet navn jeg næsten er nødt til også at nævne er Prins Nitram. Jeg synes han sagde noget om at han også havde nogle udgivelser bag sig, men jeg er ikke sikker på at jeg er på vej ud i butikkerne for at købe dem. For med en-mands bandet Prins Nitram tror jeg først og fremmest det er live-konceptet der er interessant. Og ja, det er helt bevidst at jeg kalder ham for et "en-mands band"! Får man chancen for at opleve Prins Nitram live, så tag den for guds skyld. Det er både underholdende og meget imponerende!

Så var det i øvrigt i dag at Roskilde Festivalen offentliggjorde deres spilleplan, med alle de frustrationer det fører med sig når de nu er rigtig mange navne på plakaten man gerne vil se i år. Det vender jeg måske tilbage til i et senere indlæg, men vil lige bemærke at As In RebekkaMaria spiller på Pavilion Junior ("camping scenen") tirsdag aften. Selvom jeg ikke regner med at have slået permanent lejr i Roskilde endnu på det tidspunkt, så kunne jeg jo godt smutte en tur til Roskilde den aften alligevel. Koncerten på Vesterbro så jeg fra bagest i salen, men hvis jeg er i Roskilde tirsdag d. 3. juli, så finder man mig på en af de første rækker når As In RebekkaMaria spiller. Samme aften spiller i øvrigt også Marybell Katastrophy som er et andet "små-mærkeligt" navn jeg har lagt lidt mærke til. Uhh jo, jeg tror faktisk bestemt at jeg er at finde i Roskilde tirsdag aften...