Jeg var i Colombia for nogle uger siden, og der fik jeg kontant at mærke hvor hurtige Nets og banker kan være til at lukke kreditkort hvis de bliver brugt i udlandet. Det var irriterende, men måske er det mest foruroligende den invitation til "scammere" som jeg synes Nets Danmark har lavet med deres nye sikkerheds-procedure?...
Jeg ankom sent om aften d. 10/2 til Cartagena, som var udgangspunktet for 2 uger i Colombia. Det første jeg gjorde i ankomst-lufthavnen var at hæve nogle kontanter i en automat på mit MasterCard. Næste morgen lå der så en sms fra Nets, der fortalte de havde lukket mit kort af sikkerhedsmæssige årsager, og et telefonnummer jeg skulle ringe til. Lidt skeptisk ("Scam?" var det første jeg tænkte) ringede jeg, og fik kortet åbnet igen. Samtidig fortalte jeg at jeg ville være i Colombia i 2 uger og bad dem også tjekke mit visa-kort var ok. Mener også damen fra Nets fortalte at det nu var noteret jeg var i Colombia så mine kort ikke ville blive lukket igen. Desuden fortalte hun at de godt nok godt kunne se jeg havde købt flybilletter et par uger tidligere på mit MasterCard, men de kunne ikke se destination og rejsetidspunkt på transaktionen. Hun foreslog at jeg næste gang sørgede for at bruge kortet i afgangs-lufthavnen, så man kunne se jeg var på vej et sted hen. Ok, godt så.
Jeg tror jeg nåede at bruge mine kort én gang til, men tredje gang jeg ville hæve penge, d. 13/2, var begge mine kort blevet lukket igen...
Denne gang har jeg ikke fået en sms fra Nets, og ringer derfor i stedet til Danske Banks Kortservice som åbner begge kort. Og dernæst forbliver de heldigvis åbne resten af turen.
Det var selvfølgelig voldsomt irriterende, og det kostede mig så faktisk også lige i alt kr. 337,50 i opkald fra udlandet at få mine kort åbnet de to gange!...
Mine opkald til Nets og DB Kortservice kunne muligvis godt have været udført lidt mere effektivt, men når man får lukket sine kort, vil man meget gerne lige høre lidt om omstændighederne først. Og jeg skulle i øvrigt også lige overbevises om at første sms ikke var et "scam".
Og jeg synes faktisk netop at sms'en fra Nets Early Warning er en invitation til fremtidig scam. Specielt nu hvor mobilselskaber begynder at lave abonnementer hvor sms-forbrug er helt frit, og du kun betaler for størrelsen af dataabonnementet. Jeg kunne tilrette sms'en fra Nets som følgende, og ramme rimelig bredt på en troværdig udseende måde skulle jeg mene. Mig bekendt starter kortnummeret på alle Danske Banks VISA/Dankort med "4571" (og Mastercard med "5471"), men det ved almindelige kunder nok ikke:
"Nets har i dag blokeret dit VISA kort på baggrund af transaktioner, som vi gerne vil have dig til at bekræfte. Af sikkerhedsmæssige årsager er dit kortnummer her krypteret: 4571cvRfkwPtMWc. Vi beder dig kontakte Nets Early Warning snarest muligt på tlf. +45 87654321 - åben 24 timer i døgnet - så vi enten kan ophæve blokeringen eller udskifte dit kort. Vi beklager ulejligheden. Venlig hilsen Nets Danmark A/S."
Og så lige en dygtig "scammer" til at besvare telefonen, og der skulle nok være nogen der kunne lokkes til at give fuldt kreditkort nummer og andre følsomme oplysninger...
...eller måske lade telefonnummeret være overtakseret og bare lade opkaldere stå i kø i "al evighed"? Så sparer man også en mand til at tage telefonen og de pinlige episoder der kunne opstå...
...hmmm, og man kunne evt. krydre pausemusikken med en besked om hurtigere ekspedition hvis man lige "indtaster kreditkort informationerne"?...
Tjaaae, muligheder er der nok af. Måske det faktisk også er på tide jeg overvejer mig at finde et nyt "job"?...