Når et non-profit Open-Source projekt beder om penge så træder brugerne til. I hvert fald når det gælder at financiere en fuldsides reklame i The New York Times og andre tiltag der skal gøre reklame for den kommende endelige version 1.0 af browseren Mozilla Firefox. Team'et bag Spread Firefox satte sig som mål i løbet af 10 dage at samle 2500 navne der hver nævnes med småt i annoncen mod $30 dollars i betaling. Jeg tror ikke der er gået meget mere end 10 timer siden kampagnen startede, og over 1100 mennesker har allerede givet deres bidrag. Jeg er i øvrigt iblandt bidragsyderne, for selvfølgelig vil jeg da også have mit navn i The New York Times:-)
Pengene går i øvrigt også til andre promotion-aktiviteter i forbindelse med lanceringen af Firefox 1.0 - Altså såfremt de indsamler mere end hvad lige annoncen koster, men det tyder det jo ret meget på at de gør lige nu.
Firefox er en ny browser fra Mozilla Organization. Der forventes at gå nogle uger endnu før den endelige Firefox version 1.0 er klar, men man kan evt. prøve en Preview Release udgave i mellemtiden.
Update 30/10: Indsamlingens 10 dage er gået. Over 10.000 navne blev registreret og der blev indsamlet ialt ca. halvanden million kroner som Mozilla Foundation primært vil bruge til promotion af Firefox 1.0.
Update 9/11: Version 1.0 er nu frigivet. Annoncen forventes i NYT indenfor de nærmeste uger
Update 16/12: Jeg er i New York Times!